بررسی تکنولوژیهای به خدمت گرفته شده برای کاهش آلاینده ها در خودرو
فرمت فایل دانلودی: .rarفرمت فایل اصلی: Doc
تعداد صفحات: 133
حجم فایل: 2327 کیلوبایت
عنوان کامل: پروژه بررسی تکنولوژیهای به خدمت گرفته شده برای کاهش آلاینده ها در خودرو
فرمت فایل: WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحات پروژه: ۱۳۳
چکیده ای از مقدمه آغازین ” پایان نامه بررسی آلاینده های خودرو ” بدین شرح است:
آلودگی
هوا عبارتست از وجود یک یا چند مورد از مواد آلوده کننده در فضا نظیر گرد
و خاک ، دوده ، گاز ، مایعات معلق ، بو ، دود یا بخار در اندازه یا مدت
زمانی که بتواند برای زندگی انسان زیان آور باشد و یا اینکه بدون دلیل در
آرامش و لذایذ زندگی و حیات جامعه مداخله نماید .
اگزوز اتومبیل شماری
گازهای سمی را در اتمسفر رها می کند و در بین آنها گازهایی که بیشتر سبب
نگرانی هستند ، عبارتند از: مونوکسید کربن ( CO )، هیدروکربن ها ( CH ) ،
اکسیدهای ازت و ذرات معلق(pm). این موارد آلودگی زا ، مستقیم و غیر
مستقیم به باران اسیدی ، مه دود ، مسمومیت از مونوکسید کربن و ازدیاد در
تجمعات سطح پائین اوزون ربط داده شده اند . اگرچه نشر اگزوز بستگی به میزان
مخلوط شدن بنزین و هوا در موتور وسیله نقلیه بنزینی دارد ولی بیش از ۹۰
درصد مونوکسید کربن موجود در شهرها و حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد اکسیدهای ازت
موجود در محیطهای شهری ، از اگزوز اتومبیل ناشی می شود .
روند فراینده
افزایش تعداد وسایل نقلیه موتوری در خیابانهای شهرهای بزرگ ، گذشته از
مشکلات گوناگون اجتماعی ، مسأله افزایش بی رویه میزان آلودگی محیط زیست ،
بخصوص آلودگی هوا و تأثیرات مخرب ناشی از آنرا پدید آورده است . برای از
بین بردن یا لااقل کنترل این خطر جدید جدی باید چاره ای اندیشید تا مانع
ظهور نتیجه معکوس از این اختراع بی بدیل بشر در طول تاریخ گردیم و همواره
آن را به چشم وسیله ای مفید و ابزاری برای آسایش بیشتر انسان تلقی کنیم.در
این پروژه سعی بر آن شده تا تکنولوژی هایی که هر کدام به نحوی باعث تصحیح و
تکامل این وسیله در زمینه کاهش آلاینده های خروجی از آنشده را معرفی و در
حد توان به نحوه عملکرد آنها بپردازیم.
امید است تا موجبات رضایت و خرسندی خوانندگان آن را فراهم آورم.
برای مشاهده فهرست مقاله یا پایان نامه و دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید
فصل اول:
انواع آلاینده ها
۱-۱- استانداردها
۱-۱-۱ -استاندارد EEC(European Economic Commiunity)
۱-۱-۲- استاندارد (Economic Commission Europe) ECE
۱-۲- مونواکسید کربن(CO)
۱-۳- هیدرو کربن های نسوخته(HC)
۱-۴- اکسید های ازت(NOX)
۱-۵- ترکیبات سرب
۱-۶- ذرات معلق در هوا (PM)
فصل دوم:
انواع سوخت مصرفی
۲-۱- سوختهای مایع
۲-۱-۱- بنزین
۲-۱-۲- گازوئیل
۲-۱-۳- الکلها
۲-۱-۳-۱- متانول
۲-۱-۳-۲- اتانول
۲-۱-۴- سوخت های گیاهی
۲-۱-۴-۱- متانول
۲-۱-۴-۲- اتانول
۲-۱-۴-۳- بیو دیزل
۲-۲- سوختهای گاز
۲-۲-۱- NG
۲-۲-۲- CNG
۲-۲-۳- LNG
۲-۲-۴-LPG
۲-۲-۵- هیدروژن
۲-۲-۶- بیو گاز
۲-۳- سوخت های دو گانه
۲-۳-۱- استفاده از سوخت مخلوط (Mixed Fuel Operation)
۲-۳-۲- سیستم SVO دو مخزنه (two-tank svo system)
فصل سوم:
انواع تکنولوژیهای بخدمت گرفته شده
۳-۱- نسبت سوخت به هوا
۳-۲- نسبت تراکم
۳-۲-۱- عدد اکتان (Octane Number)
۳-۳- شکل اتاق احتراق
۳-۳-۱ محفظه احتراق معمولی
۳-۳-۲ محفظه پیش احتراق
۳-۴- نوع ومحل پاشش سوخت
۳-۴-۱- کاربراتور
۳-۴-۲- تزریق سوخت
۳-۴-۲-۱- سیستم تزریق سوخت زمان بندی شده الکترونیکی
۳-۴-۲-۲ تزریق سوخت با جریان مداوم((Continuous Fuel Injection
۳-۴-۲-۳ تزریق سوخت در محل دریچه گاز (TBI)
۳-۵- درصد هوای اضافی
۳-۵-۱- توربوشارژینگ ضربه ای
۳-۵-۲- توربوشارژینگ فشار ثابت
۳-۶- جبهه انتشار شعله
۳-۶-۱ -نرخهای سوختن..
۳-۶-۲- تئوری انتشار شعله
۳-۷- مجاری تنفس و تخلیه..
۳-۷-۱ منیفولدهای ورودی متغیر
۳-۷-۲ منیفولدهای ورودی طول متغیر
۳-۸- محل قرار گیری شمع..
۳-۹-زمانبندی سوپاپها
۳-۹-۱- انواع تایمینگ متغیر سوپاپ ..
فصل چهارم:
انواع تصحیح کننده ها
۴-۱- مبدل های Catalytic
۴-۱-۱- کاتالسیت کنورتور سه راهه
۴-۱-۲- تئوری سیستم کاتالیست کتورتور سه راهه.
۴-۲- سنسور اکسیژن ..
۴-۳- سوپاپ EGR
۴-۴-Max Power
۴-۴-۱ کاهش گازهای خروجی.
فصل پنجم:
انواع تامین انرژی
۵-۱- خودروهای Hybrid
۵-۱-۱- کنترل کننده ها / موتورهای هیبریدی..
۵-۱-۲- باتری خودرو هیبریدی
۵-۱-۳-فراخازن های خودروهای هیبریدی
۵-۱-۴ -انتشارات پایین و راندمان بالا..
۵-۱-۵ -خاصیت تقویت کردن ترمز
۵-۱-۶ -سیستم هیبریدی سری
۵-۱-۷ -سیستم هیبریدی موازی..
۵-۱-۸ -سیستم هیبریدی سری ـ موازی..
۵-۱-۹ -ویژگیها ..
۵-۱-۱۰ -مقایسه عملکردی خودروهای برقی خالص و خودروهای هیبرید
۵-۲- پیل سوختی
۵-۲-۱ پیل سوختی اکسید جامد(SOFC)
۵-۲-۲ پیل سوختی کربنات مذاب (MCFC)
۵-۲-۳ پیل سوختی اسید فسفریک (PAFC)
۵-۲-۴ پیل سوختی قلیایی (AFC)
۵-۳- موتور های شش زمانه..
۵-۳-۱ طراحی و عملکرد
۵-۳-۲ راندمان حرارتی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی
۵-۳-۳ کاهش مصرف سوخت
۵-۳-۴ دو انبساط (کار)
۵-۳-۵ چند گانه سوز بودن
۵-۳-۶ کاهش چشمگیر در الایندگی
۵-۳-۷ سوخت مایع
نتیجه گیری
منابع