مقاله کامل پایانه مسافربری
فرمت فایل دانلودی: .docxفرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 46
حجم فایل: 4671 کیلوبایت
دانلود مقاله جامع و کامل در مورد پایانه مسافربری در 46 صفحه ورد و قابل ویرایش
مقدمه
حرکت، عامل اصلی پویایی زندگی شهری و تداوم بخش کلیه فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی در سطح شهرها است . همچنین، حمل و نقل و زیرساخت های مرتبط با آن هم به صورت مستقیم و هم با واسطه بر توسعه کالبدی شهرها اثرگذار هستند. گسترش شهرها در روندی متقابل با حمل و نقل بر شبکه ها و سامانه های ترابری تاثیر میگذارد.گرچه مساله جابجایی افراد و کالاها همواره به عنوان یک مساله اساسی در شهرها مطرح بوده و نوآوریها و سرمایهگذاریهای فراوانی در این راه انجام پذیرفته است، اما به یکباره و بویژه پس از گسترش تولید و استفاده از وسایل نقلیه موتوری، تحولاتی بنیادین هم در سرعت و هم گستردگی امکان ترابری در شهرها پدید آمد که به نوبه خود در تغییر ساختار شهرها وتمرکز جمعیت در آنها نقشی بسزا ایفا نمود. از سویی دیگر، در آستانه هزاره سوم و با پیشرفت شتابنده فناوریها و گسترش انواع وسایل ارتباطاتی بر دامنه تقاضای عمومی جهت جابجایی در شهرها افزوده شده است . در عین حال که با افزایش شهرنشینی و در نتیجه بالا رفتن ارزش زمینهای درون شهرها، اختصاص سطوح کمتری به تسهیلات حمل و نقلی امکانپذیر گردیده است.
سفر از دیر باز، یکی از نیاز های اصلی جوامع بشری بوده است. دیدار، تفریح، تجارت، انجام امور اداری و کسب اطلاعات، اهداف اصلی شهروندانی است که از مسکن و ماوای خود برای دورانی کوتاه یا طولانی ره به مقصدی می سپارند و از این رو سفر کردن، پویه ای دایمی و مستمر است.
پیشینه جابجایی مسافر بین شهرهای ایران را می توان از دوره های دور آغاز کرد. آن زمانی که چهار پایان و کالسکه ها و ارابه ها این وظیفه را به عهده داشتند. آثار این سفرها در شاهنامه و دیگر یادگار آن روزگاران به استناد ثبت است و هم در سفرنامه های بسیار لشکر کشی ها، مهاجرت ها، پیام رسانی ها، عزیمت ها، کوچ ها و ... همه در روی همین جاده ها بوده است که بعد ها بر روی آنها جاده های مالرو ساخته شده و در قرن اخیر جاده آسفالته شده است.
انسان همواره در ساختمان سازی با مشکلات گوناگون دست به گربیان بوده و هموار سعی نموده که بر امکانات بیفزاید و از محدویت ها بکاهد . بشر اولیه با استفاده از مصالح در دستش که چون درختان بوده . سرپناهی موقت وبه دور از ابتکارات هنری و فنی می سازد . سپس با پی بردن به خواص گل و بعد ا آن کاهگل امکان ساخت ساختمانهایی با وضعیت بهتر را پیدا کرده و به تدریج دست به ابتکارات فنی و هنری می زند .
در دو قرن اخیر ساختمان سازی در اثر تولید انبوه فولاد و استفاده از بتن مسلح به سرعت متحول شده و تکامل می یابد. در این راستا ستفاده به زیباترین شکل و به صورت بهینه از مصالح جدید مطرح می شو د . به این ترتیب است که مکاتب مختلف معمای شکل گفته و سعی در ارائه بهترین روش را دارند .
هر یک از این مکاتب برای رسیدن به معماری آرمانی و مطلوب نظریها و پیشنهاد های خود ا مطرح می کنند . اما از آنجایی که بیشتر سردامداران این مکاتب در جوامع غربی می زیند طبیعی است ، افکار و آرمانهایشان نیز متناسب با جوامع آنهاست و تناسب کمتری با جامعه ما دارد .
البته این مطالب صحیح است که ارتباطات امروزه فرهنگ ملل را بسوی یکی شدن و تشابه هر چه بیشتر سوق می دهد و این حقیقتی انکار ناپذیر است ، ولی با این وجود ، هر ملت خصوصیات فرهنگی خود ا در قالب این فرهنگ کلی می تواند بگنجاند ، تا اصالت و هویت خود را حفظ نماید .
ترمینال مسافربری نمونه یک فضای عمومی است که از یک طرف با فضا در ارتباط است و از طرف دیگر با ماشین حمل و نقل و... که مظاهر تکنولوژی جدیدند مرتبط می باشد و از طرفی یک فضای عمومی جدید است که معادلی در فضاهای سنی پیشین تقریبا ندارد- و حتی اگر آن را با کاروانسراها مقایسه کنیم ، بدلایل گوناگونی فضایی کامل متحول شده و نو می یابیم
– پس می تواند نمونه جالبی برای طراحی باشد .
از طرف دیگر رشد جمعیت و توسعه شهری روز شتاب بیشتری بخود می گیرد . پس ساماندهی به شهر از طریق ایجاد فضاهای عمومی مناسب امری ضروی و اجتناب ناپذی بنظر می رید . از جمله مهمترین فضاهای عمومی که به جهت نظام بخشی به سیستم حمل و نقل شهری مورد نیاز است ترمینالها هستند فضاهایی که نه تنها نیاز فوق الذکر را مرتفع می سازند بلکه بعنوان دروازه ورودی شهرهای امروزی و اولین برخورد هر تازه وارد با شهر مطرح هستند ، بناباین تاثیر زیادی می توانند بر روی بیننده بگذارند .