اس تی شاپ - مرجع دانلود دانشجویی کشور

طبقه بندی موضوعی
پایان-نامه-معنا-و-معنویت-رنگ-و-نور-در-آثار-پنج-نگارگر-شاخص-با-تأکید-بر-مضامین-عرفانی-و-مذهبی
پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی
فرمت فایل دانلودی: .docx
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 219
حجم فایل: 6124 کیلوبایت

پایان نامه معنا و معنویت رنگ و نور در آثار پنج نگارگر شاخص با تأکید بر مضامین عرفانی و مذهبی
نوع فایل: word (قابل ویرایش)
تعداد صفحات : 219 صفحه

چکیده
هدف از این پژوهش، شناخت مؤلّفه‌های نور و رنگ در نگارگری معاصر ایران و آسیب‌شناسی مؤلّفه‌های هنر نگارگری در تأمل و تأثیرپذیری از هنر غرب، به ویژه در بکارگیری عنصر نور و رنگ است.در این زمینه، آثار پنج نگارگر برجسته: حسین بهزاد، محمود فرشچیان، محمدباقر آقامیری، مجید مهرگان و اردشیر مجرد تاکستانی مورد بررسی قرار داده شد.این پژوهش به لحاظ هدف بنیادی و ابزارهای مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات علاوه بر مطالعۀ اسنادی، مصاحبه با چند تن از نگارگران مذکور می‌باشد.
با استفاده از مطالعۀ اسنادی، ابتدا جایگاه نور و رنگ در اسلام، ادبیات، عرفان و نگارگری ایران مورد بررسی قرار گرفت. سپس به تأثیر غرب در نگارگری ایرانی- از دوران صفوی تا معاصر- اشاره شد و در انتها با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، به بازشناسی رنگ و نور در آثار پنج نگارگر نام‌بردهپرداخته شد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که نگارگران مورد بررسی، با آگاهی و شناخت مؤلّفه‌های نور و رنگ در نگارگری ایرانی و نقاشی غربی، تأثیر مثبتی در آثارشان ایجاد کرده و باعث نوآوری‌هایی شده‌اند.
واژگان کلیدی: مناظر و مرایا، رنگ، نور، عرفان، نگارگری معاصر

فهرست مطالب
مقدمه 1
فصل اول: کلیات پژوهش 3
۱-۱ بیان مسئله 3
۱-۲ سؤال‌های اصلی 5
۱-۳ فرضیه‌ها 5
۱-۴ اهداف و کاربرد نتایج تحقیق 6
۱-۵ مروری بر ادبیات نظری و پیشینه تحقیق 7
۱-۵-۱ مقالات 7
۱-۵-۲ پایان‌نامه‌ها 10
۱-۵-۳ کتب 13
۱-۶ روش تحقیق 17
۱-۷ نمونه آماری تحقیق 18
۱-۸ محدودیت‌های تحقیق 18
فصل دوم: بررسی رنگ و نور در نگارگری اسلامی ایران 20
۲-۱ تعاریف و مبانی نظری تحقیق 21
۲-۲رنگ و نور در معارف اسلامی 27
۲-۲-۱ نور در قرآن 28
۲-۲-۲ رنگ در قرآن 32
۲-۲-۳ نور در کلام ائمه اطهار و بزرگان دین 33
۲-۲-۴ رنگ در کلام ائمه اطهار و بزرگان دین 34
۲-۳رنگ و نور در حکمت اسلامی و ادبیات ایران 39
۲-۳-۱ حکمت اسلامی و رنگ و نور از نظر حکما و عرفا 39
۲-۳-۱-۱ رنگ و نور در مکتب اشراق 42
۲-۳-۱-۲ رنگ و نور در کبرویه 47
۲-۳-۱-۳ رنگ و نور از منظر نجم رازی 53
۲-۳-۲ نور و رنگ در ادبیات اسلامی 57
۲-۴ کیفیت رنگ و جایگاه نور در نگارگری ایران 60
۲-۴-۱ اندیشه و بینش نگارگری ایرانی 61
۲-۴-۲ چگونگی کاربرد رنگ در آثار نگارگری 64
۲-۴-۳ جایگاه نور در نگارگری ایرانی _اسلامی 70
مؤلّفه‌های تحقیق 73
فصل سوم: تحولات نگارگری پس از نیمه عصر صفوی تا معاصر 74
۳-۱ تحولات غرب بر نگارگری ایران 74
۳-۱-۱ نگرش تفکرات غربی در هنر 75
۳-۱-۲ دوره صفوی 83
۳-۱-۲-۱ مقدمه‌ای از اوایل صفوی تا عصر شاه‌عباس(مکتب اصفهان) 83
۳-۱-۲-۲ دوره عصر شاه‌عباس و پیدایش مکتب اصفهان 88
۳-۱-۳ دوره افشاریه، زندیه و قاجار 97
۳-۱-۴ دوره پهلوی و ۱۰۰ سال اخیر 106
۳-۲ پیدایش مدرسه صنایع مستظرفه و تاثیرات آن در نگارگری جدید 113
۳-۲-۱ تاثیر هنری مکتب کمال‌الملک در نقاشی ایران 114
۳-۲-۲ مکتب سقاخانه و تاثیر آن بر نگارگری معاصر 116
۳-۲-۳ پیدایش حوزه جدید نگارگری و ویژگی‌های آن‌ها 117
۳-۲-۳-۱ شمدرسه قدیمه 118
۳-۲-۳-۲ هنرستان اصفهان 120
۳-۲-۳-۳ هنرمندان تهران 122
۳-۲-۳-۴ هنرمندان مشهد 124
مؤلّفه‌های تحقیق 125
فصل چهارم: بازشناسی رنگ و نور در تحلیل آثار 126
۴-۱ ویژگی رنگ و نور در آثار استاد محمود فرشچیان 126
۴-۲ ویژگی رنگ و نور در آثار استاد حسین بهزاد 143
۴-۳ ویژگی رنگ و نور در آثار استاد محمدباقر آقامیری 153
۴-۴ ویژگی رنگ و نور در آثار استاد مجید مهرگان 163
۴-۵ ویژگی رنگ و نور در آثار استاد اردشیر مجرد تاکستانی 172
مؤلّفه‌های تحقیق 181
آزمون فرضیه‌ها 182
نتیجه‌گیری 183
گزارش کار عملی 185
معرفی ابزار و مواد استفاده شده 190
منابع 191
منابع تصویر 200
پیوست –

دانلود فایل
پرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی